Esther 2:5, Question 4. Why does the verse mention Mordechai’s lineage?

  • In the Talmud’s lengthy exposition on this verse (Megillah 12b-13a), the Rabbis note that the verse seemingly mentions these ancestors of Mordechai out of order, skipping around generations. For example, Shimi was a distant descendant of Kish (Targum Sheini to Esther 2:5), not his son. The Rabbis therefore expound on these names as indicating Mordechai’s characteristics. He was the “son of Yair” in that he brightened (“hey’ir”) the eyes of the Jews to prayer; he was the “son of Shimi” in that his prayers were listened to (“shema”) by H-Shem; he was the “son of Kish” in that he knocked (“hikish”) at the Gates of Mercy. The Ohel Moshe asks the question: should not the fact that his prayers were listened to be more important – thus listed before – than his act of “brightening the eyes” of others to pray? After all, his prayers being answered saved the Jews! He answers that, indeed, as powerful as Mordechai’s prayers were, the combined power of the Jews he roused with his “great cry” (Esther 4:1) led to an unprecedented era of teshuva, return, whose cornerstone is prayer.
  • But like every great man, he was not without his detractors and controversy. Another opinion in the Talmud there (Rava) states that the tribes would deflect from themselves responsibility for Mordechai’s seemingly causing Jewish existence to be threatened in the Purim story, as we will discuss (iy”H) when we get to it (in Esther 3:6). The Jews blamed Yehudah for King David’s (a member of Yehudah) not killing Shimi ben Geira (Shmuel 2 16:7-13 and Melachim 1 2:9), and they blamed Benyamin for King Shaul’s (a member of Benyamin) not killing Agag, ancestor of Haman. Interestingly, Rav Shlomo HaLevi Alkabetz notes that Shaul is noticeably missing in this list of ancestors (see Shmuel 1 9:1). Possibly, this could be a way to avoid embarrassing Mordechai for this relation, especially in light of Shaul’s embarrassing failure to wipe out Amalek leading to the Purim story. Otherwise, Rav Alkabetz ventures to opine that Mordechai could be a “gilgul,” (“reincarnation”) of King Shaul.
Advertisements

2 responses to “Esther 2:5, Question 4. Why does the verse mention Mordechai’s lineage?

  1. thank you for your most useful and well done site on megilas esther

    you had mentioned that you will discuss an issue at a later date. I did not see that you had. i am pasting the lines where you make the comment.

    Another opinion in the Talmud there (Rava) states that the tribes would deflect from themselves responsibility for Mordechai’s seemingly causing Jewish existence to be threatened in the Purim story, as we will discuss (iy”H) when we get to it (in Esther 3:6).

    i looked there and there was not much. is it elsewhere?

    i am interested because of the chasam sofer about how good comes from bad as seen in mordechai coming from shimi. I will paste it here although would like your email address to send proper and more readable piece.

    thank you

    avraham bukspan

    abukspan@yahoo.com

    the main thing is the second paragraph

    “קח לך בשמים ראש מר דרור חמש מאות ” )ל’ – כ”ג(
    מה פירוש “בשמים ראש”? אומר הרמב”ן, המור הוא הנקרא “מוסך”,
    ואומרים כי הוא נעשה בגרון הצבי. כלומר, מדם הצבי, ע”י שעושים לו חבורה,
    לדם הזה יש ריח טוב, וזה הנקרא “בשמים ראש”. א”כ, גם מדבר מאוס, אפשר
    לעשות ריח טוב לקטורת.

    שואלת הגמ’ בחולין ]קל”ט:[, מרדכי מן התורה מנין, דכתיב “מר דרור”,
    ומתרגמים “מירא דכיא”. אומר ה”חתם סופר”, “מר דרור” זה מרדכי,
    ומ”בשמים ראש” שכתוב מיד אחר כך לומדים שמדבר מאוס אפשר לעשות
    בושם. כמו כן בענין מרדכי, מדבר לא טוב נהיה דבר טוב. משמעי בן גרא
    שקילל את דוד קללה נמרצת, יצא מרדכי ]מגילה י”ג.[.
    אומר ה”חתם סופר” גם המשך הפסוק מדבר על מרדכי, מרדכי היה מצאצאיו
    של שמעי בן גרא, כמה שנים עברו משמעי בן גרא ועד מרדכי? שלמה המלך
    היה בן שתים עשרה כשאביו דוד נפטר, עוד שבע שנים עד שבנה את בית
    המקדש, ועוד ארבע מאות ועשר שנים שבית המקדש עמד על תילו, יוצא לנו,
    ארבע מאות עשרים ותשע שנה. מרדכי חי בסוף גלות בבל, וא”כ צריך להוסיף
    עוד שבעים שנה, ביחד ארבע מאות תשעים ותשע שנים. שמעי בן גרא ודאי
    היה מבוגר יותר משלמה המלך, שהרי כיהן כראש הסנהדרין של שבט בנימין,
    וא”כ עברו לפחות חמש מאות שנה. וזה מה שאומר הקב”ה למשה, “ואתה קח
    לך בשמים ראש מר דרור חמש מאות”, מתי המר ייהפך לדרור, אצל מרדכי
    לקח חמש מאות שנה, ע”ז נאמר מר דרור חמש מאה

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s